Előfordult már veletek, hogy kértetek egy feladatot a kutyátoktól, de mintha meg sem hallotta volna, egyik fülén be, másikon ki?
Vajon makacskodik?

A sikeres problémamegoldás elengedhetetlen része a megfelelő érzelmi és motivációs állapot.

Az ún. érzelmi reaktivitás hipotézis szerint a problémamegoldó képességet korlátozhatja a temperamentum.

A Yerkes-Dodson törvény szerint az izgalom szintje – ami egyben a temperamentum egyik összetevője – befolyással van a problémamegoldó képességre, méghozzá a következő módon:
Optimális izgalmi szint esetén a kutya teljesítménye egyenletesen jó. A túl nagy izgalom azonban ront a teljesítményen, és egyes érzelmi állapotok következtében a magatartást is befolyásolhatja.
Az alacsony izgalom szintén negatív hatással van a teljesítményre.

Bray és munkatársai ezt az elméletet kutyákon tesztelték: összehasonlították a kedvtelésből tartott kutyák (30) és az alacsony izgalmi szintre szelektált segítőkutyák (76) kognitív teljesítményét.
A kutyáknak egy kerítést kellett megkerülniük, hogy megszerezhessék a jutalmat, így átmenetileg nőtt a távolság köztük és a jutalom között.
Minden kutya részt vett egy magas- és egy alacsony izgalmi állapotot előidéző próbán is.
A magas izgalmi állapotú próbán a kísérletvezető türelmetlenül, magas hangon hívta a kutyát, az alacsony izgalmi állapotú próba alatt pedig mélyebb, monoton hangon tette ugyanezt.
A Yerkes – Dodson törvénynek megfelelően a segítőkutyák, amelyek a vizsgálatot temperamentumukból eredően eleve alacsonyabb izgalmi szinten kezdték meg, javulást mutattak, amikor az izgalom fokozatosan nőtt.
Ezzel szemben a kedvtelésből tartott kutyák teljesítményét – amelyek a vizsgálatot magasabb alapszintű izgalommal kezdték – negatívan befolyásolta, amikor az izgalom fokozódott.

A eltérő tréning és nevelési körülmények mellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a kutyák temperamentumát a méretük és koruk is befolyásolja. A kistestű és/vagy fiatal kutyák könnyebben jönnek izgalomba.

Ezért is nagyon fontos, hogy tanításnál sose hagyjuk figyelmen kívül a környezeti ingerek erősségének hatását. Fokozatosan növeljük az ingerkörnyezetet, amiben kutyáinkkal dolgozunk, és erősítsük bennük a nyugodt belső állapotokat, tanítsuk meg őket pihenni, koncentrálni.

 

Hivatkozások:
Blair & Diamond (2008), Development and Psychopathology
Bray és mtsai., (2015), Animal Cognition
Diamond (2010), Early Education and Development
Hare & Tomasello (2005a), Trends in Cognitive Sciences
Tooby & Cosmides (2005), The handbook of evolutionary psychology
McGreevy és mtsai., (2013), PLoS ONE
Serpell & Duffy (2014), Springer

Írta:
Tóth Katinka