Az elmúlt években olyan ütemben kezdtek gyűlni az adatok az állatok kognitív képességeiről, tanulási mechanizmusaikról, hogy a velük való bánásmód etikai megközelítése is óriási átalakulásokon megy át. Hasonlóképp a kutya-gazda közötti viszony is változik bizonyos tekintetben.

Ez az átalakulás kedvezően hat a tréningtechnikák alakulására is.

Egyre fontosabbnak tartjuk, hogy a kutya önként, szívesen működjön együtt velünk, ne okozzunk neki fájdalmat, félelmet. Egyúttal meg is kérdőjeleződött az averzív technikák és eszközök hatékonysága, létjogosultsága. Mára számos kutatás támasztja alá, hogy érdemes ezeket elkerülni és “humánusabb”, állatbarátabb módszereket választani.

Nyilvánvalóvá vált, hogy a kényszerítő technikák gátolják bizonyos viselkedések megjelenését, azonban nem foglalkoznak az azt kiváltó okokkal, így hosszútávon nem jelentenek hatékony megoldást.
Azonban nem ez az egyetlen gond a viselkedés szupressziójával operáló, averzív technikákkal. Miattuk állatjóléti problémák merülnek fel, stresszt okoznak és számos viselkedésprobléma megjelenéséhez vagy felerősödéséhez vezetnek, mint például a sztereotip viselkedések, félelem, intra- és interspecifikus agresszió.

A kutyakiképzés Magyarországon jelenleg alig szabályozott. Bárki lehet kutyakiképző és foglalkozhat akár a környezetükre veszélyes viselkedésproblémás kutyákkal is attól függetlenül, hogy van-e a területet érintő végzettsége, diplomája.
Sok kiképző hagyatkozik intuíciókra és/vagy a kiképzői berkeken belül terjedő nézetekre, anekdotákra, hiedelmekre. Az egyszeri kutyagazdának nincs könnyű dolga, hogy mi alapján döntse el, kinek a tanácsait fogadja meg.

„Nagy az ereje a félremagyarázásnak, de a tudományok története azt mutatja, szerencsére nem tartós.” – Charles Darwin.

A tudomány világában mások a játékszabályok. A tudomány azokat a megközelítéseket keresi és alkalmazza, amelyekkel a természetben, a minket körülvevő világban előforduló folyamatok, mintázatok a leginkább feltárhatók, leírhatók. Ezeknek a módszereknek hála válik láthatóvá, mikor tévedünk, miben hiányosak az ismereteink, kevés-e a rendelkezésünkre álló adat.

A történelem során a kutyákat elsősorban negatív megerősítéssel és pozitív büntetéssel képezték, ám a pozitív megerősítés és a negatív büntetés használata egyre jobban elterjed.
Az, hogy milyen módszereket választunk, eltérő hatással van a kutyák jólétére.

A jutalmazó (ún. reward-based) technikákat gyakran éri az a kritika egyes kiképzők részéről, hogy „puha”, „elkényeztetett”, engedetlen, önfejű, erőszakos kutyákat eredményez, akiktől ezért a gazdájuk nagyobb eséllyel fog megválni. Ezeket az állításokat egyelőre semmilyen tudományos eredmény nem támasztja alá, egyetlen tanulmányban sem mutattak ki ilyen összefüggést, azonban egyre több adat támasztja alá, hogy a jutalmazásalapú módszerek együttműködőbbé, figyelmesebbé teszik a kutyákat, javítják a tanulási képességeiket.

Nem könnyű ezeket a sokszor káros tévhiteket kiradírozni. A kiképzők célja általában megegyezik. Az oda vezető utakról azonban már nagyon eltérőek az elképzelések.

A tudománynak hála azonban egyre tisztább képet kapunk arról, melyik utakat is érdemes járnunk, ha a kutya jólétét is szeretnénk szem előtt tartani (mi mindenképpen szeretnénk).

 

Hivatkozások:

Beerda, B., Schilder, M. B. H., Van Hooff, J. A. R. A. M., & De Vries, H. W. (1997). Applied Animal Behaviour Science

Blackwell, E.J., Bolster, C., Richards, G., Loftus, B.A., Casey, R.A., (2012). BMC Veterinary Research.

Blackwell, E.J., Twells, C., Seawright, A., Casey, R.A., (2008). Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research.

Fernandes, J.G., Olsson, I.A.S., de Castro, A.C.V., (2017). Applied Animal Behaviour Science

Herron, M.E., Shofer, F.S., Reisner, I.R., (2009). Applied Animal Behaviour Science

Hiby E.F., Rooney N.J., Bradshaw J.W.S., (2004). Animal Welfare

Mariti, C., Ricci, E., Zilocchi,, M., Gazzano A., (2013). Behaviour

Masson, S., Vega, S.d.l., Gazzano, A., Mariti, C., Da Graça Pereira, G., Halsberghe, C., Leyvraz, A.M., McPeake, K., Schoening, B.,(2018). Journal of Veterinary Behavior

Roll, A., & Unshelm, J. (1997). Applied Animal Behaviour Science

Schilder, M.B.H., Van Der Borg, J.A.M., (2007). Applied Animal Behaviour Science

Spence, C.E, Osman, M., McElligott, A.G., (2017). Trends in Cognitive Sciences

Tortora, D. F. (1983). Journal of Experimental Psychology: General

Írta:
Tóth Katinka